|
|
|
Jó hírünk! |
 |
Felszállt a fehér füst!
Ma délután 6 után pár perccel felszállt a fehér füst a Sixtus-kápolna kéményéből. XIV. Leo néven az ágostonos rendi Robert Prevost amerikai bíboros vezeti Krisztus Egyházát Ferenc pápa utódjaként. Köszöntő szavaiban Krisztus békéjét kívánta a világ számára, és arra hívta a világ minden táján élő keresztényeket, hogy hirdessék a Mi Urunk örömhírét. Róma egyházához azt a felhívást intézte, hogy váljon misszionárius egyházzá, amely az igazságosságot, békét és szeretetet hirdeti, és közel van azokhoz, akik szenvednek.
Jeso Eszter
Az április 27-re tervezett szentté avatást a pápa halála miatt elhalasztják.
A Pápai Liturgikus Szertartások Hivatala arról tájékoztatott, hogy Ferenc pápa halálát követően felfüggesztik Boldog Carlo Acutis szentté avatását, amelyet április 27-re, Húsvét második vasárnapjára, Irgalmasság vasárnapra terveztek a Serdülők jubileuma keretében.
Gedő Ágnes - Vatikán
Ezekben a napokban ünnepeljük húsvét ünnepét, Jézus Krisztus halálának és föltámadásának az ünnepét. Elemi erővel éljük át, hogy a mi hitünk húsvéti hit, örömteli, reményteli hit.
Ebben az ünneplésben érintett bennünket Ferenc pápánk haláláról szóló hír, amely mélyen megrendített mindannyiunkat. Az elmúlt hónapokban sokat imádkoztunk az ő egészségéért, imádkoztunk azért, hogy a betegség terhét nagy lélekkel tudja viselni – és mint ahogyan ő maga is többször kifejezte –, az egyház javára tudja fordítani. Most az egyházunk – miközben megköszöni az ő személyét és az általa kapott ajándékokat –, gyászol, készül az ő temetésére és imádkozik. Ezért – és az ilyenkor érvényben lévő jogszabályoknak megfelelően – nincs mód arra, hogy a pápa személyéhez kötődő liturgikus eseményeket meg tudjuk ünnepelni. Így Bódi Mária Magdolna boldoggá avatási szertartásának ünneplésére sem kerülhet sor az előre kiadott időpontban, április 26-án. Ezt egy későbbi időpontra halasztjuk el. Fontos látni, hogy a pápa halála nem érinti a boldoggá avatás tényét, sem a dekrétumnak a hitelességét. Az új pápa megválasztását követően egy új időpontban – remélhetőleg közeli időpontban – kerülhet sor a tervezett és hasonló körülmények között megrendezendő boldoggá avatási ünnepre.
Szeretnék köszönetet mondani mindenkinek, legfőképpen annak a 10 ezer embernek, aki regisztrált a boldoggá avatási ünnepségre. Köszönetet mondok mindenkinek, aki lelkes szolgálatával készült Bódi Mária Magdolna boldoggá avatására. Erre a lelkesedésre a későbbiekben is számítok. Amint az új időpont kijelölésre kerül, azt megfelelően kihirdetjük. Ugyanígy az előkészítés munkálataiban továbbra is nagy szükség lesz erre a szakmai tudásra, tapasztalatra, az önkéntesek elköteleződésére. Továbbra is készülünk.
Készülünk, hiszen meghirdettük Bódi Mária Magdolna 80-as évet. Azokat az eseményeket szeretnénk ünnepelni, amelyek Bódi Mária Magdolna személyéhez kötődnek. Ünnepelni szeretnénk az ő hitét, az ő krisztusi erényeit, és lelkipásztori szempontból is szeretnénk továbbra is növekedni. Továbbra is segítséget nyújtunk a plébániai közösségeknek, katolikus oktatási intézményeknek, családcsoportoknak a lelki napok megtartásában. A katekézishez kapcsolódó anyagokat továbbra is a Bódi Mária Magdolna boldoggá avatásához kapcsolódó honlapon tudjuk elérni, és itt naprakész, pontos információkkal is szolgálunk majd.
Az egyház gyermekeiként készséges és engedelmes lélekkel fogadjuk a gondviselő Istennek a döntését, és várjuk azt, hogy gondoskodjék rólunk az új ünnepnek a lehetőségével. Hiszen az Isten sosem elvesz, mindig ad. Bódi Mária Magdolna is mindig bátorít bennünket,
„imádkozzunk bátran, és az ügy magától megoldódik”.
Készek vagyunk erre, hogy imádkozzunk az ajándékok befogadásáért és részesei akarunk lenni annak a csodának, amit Magdi így fogalmazott meg
„Ígérem, a földbe vetett mag sokszoros termést hoz.”
Várjuk ennek a sokszoros termésnek a kinyilvánulását.
Addig is imádkozunk Ferenc pápánk lelki üdvéért, a pápaválasztó bíborosok bölcsességéért, az új szentatyáért, imádkozunk azért, hogy az új időpontban örömteli húsvéti lélekkel tudjunk ünnepelni. Isten áldjon mindenkit!
Tudta, hogy Bernadettet 1925. június 14-én avatták boldoggá?
1925 óta Bernadett romlatlan teste a franciaországi Neversben található Espace Bernadette Soubirous kápolnájában nyugszik, és évente 200 000 zarándokot vonz.
Bernadett boldoggá avatásának 100. évfordulója és testének kegyhelyre vitelének emlékére 2025 folyamán számos spirituális és kulturális rendezvényt ajánlanak fel Szent Bernadett életéért.
Ferenc pápa karácsony éjjel, a főpásztorok az egyházmegyékben Szent Család vasárnapján nyitották meg a jubileumi, 2025-ös szentévet. Az alábbiakban az egyes itthoni (latin és görög rítusú), valamint külhoni egyházmegyék által megküldött információk alapján lett összegyűjtve, hogy hol nyerhető el a teljes búcsú.
A búcsú elnyerésének helye minden székesegyház és társszékesegyház és minden kisebb bazilika (basilica minor), illetve azok a helyek, amelyeket az ordinárius kijelöl. (Ferenc pápa rendelkezésének megfelelően a szentévi teljes búcsú elnyerésének feltételei az alábbiak: megfelelő ideig szentségimádás és elmélkedés, melyet Miatyánkkal és hitvallással fejeznek be, továbbá valamilyen imádság vagy fohász a Szűzanyához (Spes non confundit 24).)
Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye
Debrecen, Szent Anna-székesegyház
Nyíregyháza, Magyarok Nagyasszonya-társszékesegyház
Egri Főegyházmegye
Eger, Szent János apostol és evangelista-főszékesegyház
Esztergom-Budapesti Főegyházmegye
Esztergom, Nagyboldogasszony- és Szent Adalbert-főszékesegyház
Budapest, Szent István-bazilika
Budapest-Máriaremete, Kisboldogasszony-bazilika
Budapest, Budavári Nagyboldogasszony- (Mátyás-) templom
Budapest, Alcantarai Szent Péter-templom (budapest-belvárosi ferences templom)
Péliföldszentkereszt, Szent Kereszt-templom
Győri Egyházmegye
Győr, Nagyboldogasszony-székesegyház
Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye
Kalocsa, Nagyboldogasszony-főszékesegyház
Kaposvári Egyházmegye
Kaposvár, Nagyboldogasszony-székesegyház
Andocs, Nagyboldogasszony-bazilika
Nagykanizsa, Jézus Szíve-templom
Siófok, Sarlós Boldogasszony-templom,
Nagyatád, Szent Kereszt Felmagasztalása templom
Homokkomárom, Kisboldogasszony-templom
Pannonhalmi Területi Ordinariátus
Pannonhalma, Szent Márton-bazilika
Pécsi Egyházmegye
Pécs, Szent Péter és Szent Pál-székesegyház
Báta, Szent Vér-bazilika
Máriagyűd, Sarlós Boldogasszony-bazilika
Máriakéménd, Nagyboldogasszony-kegytemplom
Szeged-Csanádi Egyházmegye
Szeged, Fogadalmi templom (Szegedi dóm)
Székesfehérvári Egyházmegye
Székesfehérvár, Szent István király-székesegyház
Bodajk, Segítő Szűz Mária-bazilika
Vértessomló, Sarlós Boldogasszony-templom
Ercsi, Nagyboldogasszony-templom
Alsószentiván, Szűz Mária Szeplőtelen Szíve templom
Makkosmária, Angyalok királynéja templom
Szombathelyi Egyházmegye
Szombathely, Sarlós Boldogasszony-székesegyház
Szombathely, Szent Márton-templom
Zalaegerszeg, Szent Mária Magdolna-templom
Vasvár, Szent Kereszt templom
Szentgotthárd, Jó Pásztor-kápolna
Körmend, Szent Erzsébet-templom
a szombathelyi és a zalaegerszegi kórház- és börtönkápolna
jubileumi zarándokhelyek: Celldömölk és Pusztacsatár
Váci Egyházmegye
Vác, Nagyboldogasszony-székesegyház
Márianosztra, Magyarok Nagyasszonya-bazilika
Máriabesnyő, Nagyboldogasszony-bazilika
Mátraverebély-Szentkút Nemzeti Kegyhely, Nagyboldogasszony-bazilika
Veszprémi Főegyházmegye
Veszprém, Szent Mihály-főszékesegyház
Balatonfüred, Krisztus Király-templom
Búcsúszentlászló, Szent László-templom
Keszthely, Kis Szent Teréz-bazilika
Zirc, Ciszterci Apátság – Nagyboldogasszony-bazilika
Hajdúdorogi Főegyházmegye
Debrecen, Istenszülő Oltalma-főszékesegyház
Hajdúdorog, Istenszülő templomba vezetése székesegyház
Miskolci Egyházmegye
Miskolc, Nagyboldogasszony-székesegyház
Sajópálfala, Szentlélek leszállása templom
Nyíregyházi Egyházmegye
Nyíregyháza, Szent Miklós-székesegyház
Máriapócs, Szent Mihály főangyal-templom (Máriapócsi Nemzeti Kegyhely)
Gyulafehérvári Főegyházmegye
Gyulafehérvár, Szent Mihály-székesegyház
Csíksomlyó, kegytemplom
Kolozsvár, Szent Mihály-templom
Marosvásárhely, Keresztelő Szent János-templom
Brassó, Szent Kereszt felmagasztalása templom
Munkácsi Egyházmegye
Munkács, Szent Márton-székesegyház
Beregszász, Szent Kereszt Felmagasztalása-templom
Nagyváradi Római Katolikus Egyházmegye
Nagyvárad, Nagyboldogasszony-székesegyház
Nagybecskereki Egyházmegye
Nagybecskerek, Nepomuki Szent János-székesegyház
Pozsonyi Főegyházmegye
Pozsony, Szent Márton-székesegyház, egykori koronázódóm
Pozsony, A Magasztos és Életadó Szent Kereszt Felmagasztalása-székesegyház (görögkatolikus)
Pozsony, Szent Sebestyén-székesegyház (tábori püspökség)
Sasvár, Hétfájdalmú Szűzanya-bazilika
Máriavölgy, Szűz Mária Születése-bazilika
Bacsfa-Szentantal, Páduai Szent Antal-kegytemplom
Senkőc (Šenkvice), Szent Anna-templom
Szabadkai Egyházmegye
Szabadka, Avilai Szent Teréz-székesegyház
Szabadka, Könnyező Szűzanya-templom
Doroszló, Mária Keresztények Segítsége-templom
Az egyházmegye nagyböjti bűnbánati napján Temerinben, március 29-én
Zombor, Karmelita-templomban, június 23-án és 24-én (Isten szolgája, Stantić Tamás Gellért atya napján)
Bácsi, Ferences-templomban június 13-án (Páduai Szent Antal ünnepén) és augusztus 2-án (Angyalos Boldogasszony – Porciunkula ünnepén)
Temerin, Lourdes-i Boldogasszony-templomban, május 26-án
Az ágyhoz kötött vagy a különböző idősek otthonában élő betegek számára az őket meglátogató pap a szentgyónás és szentáldozás, valamint a Szentatya szándékára elvégzett ima után teljes búcsút nyújthat.
Szatmári Római Katolikus Egyházmegye
Szatmárnémeti, Urunk Mennybemenetele-székesegyház
Nagykároly, Kalazanci Szent József-templom
Nagybánya, Szentháromság-templom
Máramarossziget Borromeo Szent Károly-templom
Temesvári Római Katolikus Egyházmegye
Temesvár, Szent György-székesegyház
Kuzmányi István/Magyar Kurír
|
Nagyhét – Harminc kérdés és válasz segít a készületben
1. Milyen liturgikus színek jellemzik a nagyhetet és a húsvétot?
A nagyhéten a liturgikus színek – mint minden a sekrestyében és a templomi raktárakban – megmozdulnak, és legalább három kerül elő: a bűnbánati lila szín hétfőtől szerdáig, a vörös a szenvedés vasárnapján (virágvasárnap) és nagypénteken, a fehér nagycsütörtök miséin és a feltámadást ünneplő húsvéti miséken.
2. Miért nagyhétnek hívjuk a húsvétot megelőző, virágvasárnappal kezdődő hetet? Honnan ered a magyar elnevezése?
Már a 4. században nagynak nevezték ezt a hetet görögül és latinul, innen ered a ma használt magyar neve is, régen azonban helyenként hívták sanyarúhétnek és vizeshétnek is (a böjtölésről).
3. Pontosan meddig tart a nagyhét, és mikor kezdődik a húsvét?
A nagyhét virágvasárnaptól nagyszombat délutánig tart. Nagyszombat estéje már húsvét előestéje.
4. Melyik napon lehetett az utolsó vacsora, szerdán vagy csütörtökön? Melyik szertartással emlékezünk meg róla?
Erről megoszlik a biblikus szakemberek véleménye. A keresztény liturgia a 4. századtól dokumentáltan nagycsütörtök este, az utolsó vacsora szentmiséjével emlékezik meg erről, valamint az Egyház alapításáról.
5. Lehet-e tudni, hogy elfogatása után Jézus mennyi ideig volt fogságban?
Ezekről a napokról szinte óránkénti beosztásban tudósítanak az evangéliumok szenvedéstörténetei, passiói. Így lehet tudni Jézus útját, amely a nagypéntekre virradó éjjeli elfogatásától a délutáni kereszthaláláig tartott.
6. Nagycsütörtökön miért viszik el az Oltáriszentséget a templomból, és hová kerül?
Az utolsó vacsora miséjében már drámai elemek is vannak: eltűnnek a harangok és a hangszeres énekkíséret, az evangélium után lábmosást végzünk: tizenkét ember lábát mossa meg a pap. A dramatizálás folytatódik, az Oltáriszentségben az apostolokkal együtt „kikísérjük Jézust a városból”, ki a templom szentélyéből, és külső őrzési helyre helyezzük. Jézusnak a városon kívül, számkivetve kellett szenvednie és meghalnia, amint a városon kívül kellett megszületnie is.
7. Csak csütörtök este kell virrasztani, vagy pénteken is?
A latin liturgiában a virrasztás nagycsütörtök este történik, a szertartás végén, vagy az este folyamán még ott maradunk Jézussal az Olajfák hegyén, vagyis az Eucharisztia ideiglenes őrzési helyén, és az elhagyatottságon és az Atyának való igent mondáson elmélkedünk, például a búcsúbeszéd szavaival.
8. Miért csak püspök mutathat be krizmaszentelési misét nagycsütörtökön reggel?
A krizmaszentelési mise az egész egyházmegye ünnepe, amelyen a megyéspüspök maga köré gyűjti a papságát, és mielőtt a hívekkel a plébániákon megünnepelnék a szent három napot (nagycsütörtök, nagypéntek és húsvét vasárnapja), együtt emlékeznek meg az Egyház születéséről. Az Egyház adja a szentségeket, és ezen a misén „készíti el” a püspök több szentség anyagául vagy segítő jeléül a három szent olajat, köztük a krizmát.
9. Mi a krizma, és mit jelképez?
A krizma növényi olaj (olíva- vagy rózsaolaj) és balzsam keveréke. A Szentlélek kenete, ahogyan az illat bejár mindent, úgy jut el a Szentlélek is mindenhová.
10. Van-e esti szentmise nagycsütörtökön?
Igen, az utolsó vacsora miséje.
11. Ferenc pápa rendelkezése alapján nagycsütörtökön, az utolsó vacsora miséjén nők lábát is meg lehet mosni. Hogyan lehetséges ez? – hiszen az apostolok férfiak voltak.
Ferenc pápa már szolgálata kezdetén kilépett néhány merev keretből: nem kitüntetésként mosta meg bíborosok lábát, hanem elment a börtönbe, és mindenféle ember lábát megmosta. 2016-ban minden papnak lehetőséget adott, hogy a közösség változatosságát és egységét megjelenítse a tizenkét ember kiválasztásával. Jézus tettét ezzel nem pontosan utánozzuk, hanem követjük őt. Ebben a követésben a Szentatya nem tartotta kizárólagosnak, hogy csak férfiak lábát lehessen megmosni. Egyébként az eucharisztiában is bizonyos elemeket megőrzünk, másokat nem (például a ruha, a testtartás, a kenyér formája, a bor fajtája mind mellékesek lettek).
12. Az Egyház húsvéti szentgyónásra (is) buzdít. Évente legalább hányszor kell gyónni?
Évente egyszer, de a rendszeresség itt is meghálálja magát.
13. A húsvéti szentgyónást lehetőleg a nagyhéten kell végezni, vagy érvényes a jóval korábbi gyónás is?
Ilyen előírás, tanács nincs: nem nagyon érnek ilyenkor már rá a papok.
14. Van-e szentmise nagypénteken?
Nincs, a nagypénteki szertartást szokták régebben „csonkamisének” hívni, mert van igeliturgiája, szentáldozása, de nincs benne eucharisztikus imádság, a kereszt felmutatása van e napon az úrfelmutatás helyett.
15. Nagyszombaton van szentmise? Mi az aznapi szertartás neve?
Ezen a napon egyáltalán nincs mise. Az Egyház hivatalos imádsága, a zsolozsma sok helyen ünnepélyesen hangzik fel. A szertartás a misekönyv szerint is a szentsír látogatása: megrendült elmélkedés Jézus Krisztus halála fölött.
16. Nagyszombaton ünnepeljük Jézus feltámadását? Húsvét vigíliája a nagyböjt része?
Húsvét vigíliája az átmenet ünnepe (pészah: ’átvonulás, átmenet’). Nagyböjtben kezdjük, és húsvétba érkezünk. Csodálatos éjszaka!
17. Krisztus feltámadása hogy jön ki „harmadnapra”? Ha pénteken feszítették őt keresztre, tényleg vasárnap a harmadik nap? Nem hétfőn kellene megünnepelnünk Urunk feltámadását?
A harmadik nap péntekhez képest a vasárnap.
18. De ha vasárnap, miért szombaton kezdődik a feltámadási szertartás?
A vasárnap a keleti és időnként a liturgikus időszámítás szerint is már az este beálltával megkezdődik, így lehet már ünnepelni a húsvétot szombat este, sötétedés után.
19. Miért beszélünk az ünnepek – így a húsvét – vigíliájáról?
A vigília virrasztást jelent: este nem lezárjuk a napot vacsorával, esti imával és alvással, hanem az érkező ünnepet kezdjük imádságban várni. Ez a vigília azonban nem az ünnep előző estén való „letudását” jelenti, hanem a megkezdését.
20. Nagyszombaton mikor kezdődhet legkorábban a húsvéti vigília? Hogyan lehetséges, hogy sok helyütt már világosban elkezdik a tűzszentelés szertartását, holott előesti szertartásnak kellene lennie?
Az Egyház előírása világos: csak a sötétség beállta után lehet elkezdeni, és még vasárnap hajnalban, a világosság érkezése előtt be kell fejeződnie. Sajnos Magyarországon pont az ötvenes évekre esett a húsvét éjszakájának világegyházi rehabilitációja, amikor itthon nem volt szabad este gyülekezni. A ’90-es évektől lassan álltunk át az esti időre, de sokféle speciális lelkipásztori szükséghelyzet (amely nálunk az alapeset sokszor) ezt felülírhatja helyenként. Például az aznap két-három szertartást tartó pap az elsőt általában délután vezeti.
21. Ki énekelheti a húsvéti öröméneket, az Exultetet?
Pap, diakónus, vagy aki el tudja énekelni ezt a nem könnyű, közel negyedórás szólóéneket.
22. Miért olyan nagy a húsvéti gyertya jelentősége?
A feltámadást nehezebb dramatizálni, mint a passiót. A gyertya a világosság győzelmét hirdeti a sötét fölött, a feltámadásét a halál fölött. Krisztus jelképe, aki győztesként tért vissza a halál országából.
23. Hány szentírási részt ír elő az Egyház – olvasmányt, szentleckét, evangéliumot – a feltámadási szertartásra? Ezekből hány és melyik kötelező? Hogy lehet, hogy nem minden templomban olvassák fel mindegyiket?
A vigília: virrasztás. A virrasztás során imádkozva, Istenre figyelve töltjük el az időt. Ezért van hét ószövetségi olvasmány a virrasztásra, majd egy szentlecke és egy evangélium az ünnepi misére. Az első hétből mind, vagy legalább három kötelező. Itt a kérdés a virrasztás: mennyire akar, tud az adott közösség időt szánni erre az éjszakából.
24. Mikor kell tartani a feltámadási körmenetet? Nem feltétlenül a feltámadási szertartás végén/után?
Nem, a körmenet teljesen tetszőleges, nem része a liturgiának: paraliturgia. Hazánkban azonban fontos volt, majd még fontosabb lett a szocializmus alatt: hitvalló megmozdulás. Vannak helyek, ahol a húsvét vasárnapi nagymise kapcsán van körmenet.
25. Honnan ered a legnagyobb keresztény ünnep magyar elnevezése: húsvét? Van-e köze a húsvét szónak a húshoz?
Igen, mi a szent negyvennapot a legérzékenyebb pontjáról nagyböjtnek hívjuk, a feltámadás ünnepét pedig fontos hasi örömünkről húsvétnak, a hús újbóli magunkhoz vételének nevezzük.
26. Miért tartozik még egy nap, húsvéthétfő is az ünnephez? Mi a különlegessége e napnak?
Húsvétnak – amint karácsonynak is – nyolcada van: nyolc napig megáll az idő, és csak allelujázunk örömünkben. Ennek első napja ma is munkaszünet, a hétfő, de mindegyik nap érdemes misére mennünk.
27. Húsvéthétfőn is kötelező szentmisére menni?
Nem, ez már csak ünnepi rangú nap. De érdemes megélni, hogy még nincs vége, folytatódik a húsvét.
28. Szabad-e a hívőnek is tojásokat festenie; tojást, csokinyulat ajándékoznia; locsolkodnia?
Igen, ezek szép szokások, érdemes ápolni, illetve szeretettel megtölteni őket.
29. Hogy jön a tojás a képbe? Hát a nyúl?
Miért, nem a nyúl tojja a tojást? :-) Komolyra fordítva a szót, a húsvét az északi féltekén a tavasszal esik egybe, és ezért sokféle termékenységi szokás is kapcsolódik hozzá. Egyesek szerint ezért kerül az életet jelképező tojás és a szaporaságáról ismert nyúl a húsvét polgári díszletébe.
30. Miért locsolkodunk húsvétkor?
A húsvéti locsolásnak is van termékenységi olvasata: a friss hideg víz életre serkenti a természetet és a lányokat, de figyelmeztet a húsvét éjjelén kapott új életre is, amelyet a keresztség vizében kaptak a katekumenek, de minden résztvevőt is meghintettek vele.
A kérdéssort Gátas Judit állította össze.
forrás: www.magyarkurir.hu
|
|
|
|